Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej OK, rozumiem
WebHelp.pl Warsztat Artykuły Facebook Insights - statystyki stron i aplikacji

Warsztat / Artykuły i tutoriale

Facebook Insights - statystyki stron i aplikacji

Bartosz Romanowski 2 maja 2011 komentarze ()

Facebook oferuje administratorom stron i twórcom aplikacji statystyki Insights. Warto się z nimi zapoznać zanim sięgniemy po płatne rozwiązania tego typu.

Uruchomiliśmy własną stronę w serwisie Facebook, publikujemy na niej różne treści i staramy się spopularyzować ją wśród użytkowników. Dobrze byłoby jednak wiedzieć, jakie efekty przynoszą nasze działania – ile osób odwiedza stronę, ile z nich polubiło lub skomentowało jakiś wpis. Facebook udostępnia Insights, czyli dosyć rozbudowane statystyki, dzięki którym dowiemy się co dzieje się na naszej stronie. Dostępne są one dla każdej strony posiadającej co najmniej 30 fanów. Dane nie są aktualizowane w czasie rzeczywistym, jednak opóźnienie nie powinno być większe niż 48 godzin.

W Sieci istnieje wiele serwisów (w tym również płatnych), które oferują statystyki dla naszych stron – zanim z nich skorzystamy warto się im dokładnie przyjrzeć, ponieważ znaczna część z nich nie oferuje zbyt wiele ponad to, co dostajemy za darmo w Insights.

Dostęp do wszystkich danych Insights możemy uzyskać również za pomocą Graph API oraz protokołu Open Data.

Podsumowanie

Strona główna statystyk dostępna jest pod adresem http://www.facebook.com/insights/ i zawiera listę naszych stron i aplikacji wraz z krótkim podsumowaniem ich popularności.

Facebook Insights - podsumowanie

Aby przejść do szczegółowych statystyk którejś z naszych stron należy kliknąć link Zobacz statystyki (jest on również dostępny na liście administrowanych przez nas stron).

Facebook Insights - podsumowanie

Główna zakładka Podsumowanie strony daje nam ogólny obraz tego, co dzieje się na naszej stronie. U góry znajduje się informacja o okresie, za jaki wyświetlane są statystyki. Aby go zmienić możemy użyć przycisków Tydzień i Miesiąc lub wybrać dowolny okres za pomocą kalendarza, który pojawi się po kliknięciu na polu z datami.

W sekcji Użytkownicy możemy zapoznać się z ogólnymi informacjami na temat aktywnych użytkowników naszej strony. Liczba opisana jako Nowe znaczniki „Lubię to” oznacza ilość nowych osób, które polubiły naszą stronę w wybranym okresie, a ogólna liczba osób, które dodały naszą stronę do ulubionych, opisana jest jako Znaczników „Lubię to” od początku. Główną częścią sekcji Użytkownicy jest składający się z trzech linii wykres, na którym pokazano ilość aktywnych użytkowników (zarówno fanów naszej strony, jak i osób nie będących fanami) w różnych okresach – niebieska linia oznacza dzienną ich liczbę, zielona tygodniową, a czerwona miesięczną.

W tym miejscu trzeba wyjaśnić co oznacza liczba aktywnych użytkowników. Za aktywnego użytkownika uważa się osobę, która weszła na naszą stronę lub na stronę któregoś z naszych wpisów albo kliknęła link Lubię to przy którejś z naszych publikacji (może to zrobić bez wchodzenia na stronę, na przykład z poziomu swojej strony głównej). W serwisie Facebook często można spotkać się ze skrótami DAU (Daily Active Users) i MAU (Monthly Active Users), najczęściej w kontekście popularności aplikacji, ale z powodzeniem można zastosować je również do stron (mimo że zwykle ich popularność określa się za pomocą ilości fanów). Oznaczają one dzienną i miesięczną liczbę aktywnych użytkowników, obliczaną przez Facebooka raz na dobę. Na opisywanym powyżej wykresie pokazano wartości tych wskaźników z podziałem na dni – czyli możemy dowiedzieć się z niego jaką liczbę aktywnych miesięcznie użytkowników (MAU) miała nasza strona w konkretnym dniu. Daje nam to bardziej precyzyjny obraz popularności naszej strony niż w przypadku bazowania tylko na ilości fanów – jeśli na przykład zaprzestaniemy nagle publikowania wpisów na stronie lub wpisy będą pojawiać się nieregularnie i nie będą interesujące, liczba aktywnych użytkowników zacznie spadać, mimo że ogólna liczba fanów może pozostać bez zmian.

Sekcja Interakcje zawiera podsumowanie aktywności użytkowników. Liczba wyświetleń postu oznacza sumaryczną ilość wyświetleń naszych wpisów, zarówno na tablicy naszej strony, jak i na tablicy Aktualności użytkowników. Opinie o poście to liczba kliknięć linku Lubię to przy wpisach oraz zamieszczonych komentarzy. Na wykresie przedstawiono ilość komentarzy oraz kliknięć linku Lubię to w podziale na poszczególne dni wybranego okresu.

Po wskazaniu kursorem myszy dowolnego miejsca na wykresie pojawi się chmurka ze szczegółowymi danymi dla wskazanego dnia. Każdą z linii na wykresie można ukryć klikając na jej opis w znajdującej się nad wykresem legendzie.

Obie sekcje znajdujące się na stronie podsumowania statystyk mają swoje własne zakładki, dostępne w lewej kolumnie, do których przejść można również klikając link Zobacz szczegóły.

Użytkownicy

Statystyki dotyczące użytkowników pozwalają nam zorientować się kto i co oglądał na naszej stronie. Na samej górze znajdziemy znane nam już z podsumowania liczby oraz wykres pokazujący ilości aktywnych użytkowników.

Poniżej znajduje się wykres Dziennie aktywni użytkownicy, który pokazuje aktywność użytkowników w danym dniu. Możemy z niego wyczytać ilu użytkowników zobaczyło któryś z naszych wpisów (Osób przeglądających posty), ile unikalnych osób weszło na naszą stronę (Unikalne odsłony strony), ile osób polubiło jakiś nasz wpis (Lubi wpis) lub go skomentowało (Komentarzy we wpisie), a także ile w danym dniu pojawiło się na naszej stronie wpisów zamieszczonych przez użytkowników (Posty na tablicy).

Facebook Insights - użytkownicy

Kolejny wykres, zatytułowany Nowe znaczniki „Lubię to” przedstawia liczbę osób, która w danym dniu dołączyła do grona fanów naszej strony (Nowe znaczniki „Lubię to”) lub grono to opuściła (Nie lubią). Po prawej stronie wykresu znajdziemy informację o miejscach, w których użytkownicy kliknęli przycisk Lubię to – na przykład Strona (przycisk na naszej stronie), Szukaj (wyniki wyszukiwania) czy Zaproszenia. Liczba opisana jako Nieznana obejmuje wszystkie źródła, których Facebook nie był w stanie zidentyfikować (na przykład linki umieszczone w serwisach zewnętrznych).

Facebook Insights - użytkownicy

Sekcja Dane demograficzne pokazuje nam płeć i wiek osób, które polubiły naszą stronę (na podstawie danych z profilu), kraje i miasta, z których pochodzą, oraz język, jakim się posługują (w oparciu o domyślny język ustawiony w profilu).

Facebook Insights - użytkownicy, dane demograficzne

Sekcja Aktywność pokazuje nam miejsca, które użytkownicy odwiedzają na naszej stronie. Wykres Strona widoków prezentuje liczbę odsłon naszej strony (mało trafnie opisaną jako Ilość zalogowanych wejść na stronę) oraz liczbę unikalnych użytkowników, którzy ją odwiedzili (Unikalne odsłony strony). Dane te obejmują zarówno fanów naszej strony, jak i pozostałe osoby. Pod wykresem znajdują się informacje o zakładkach, które przeglądali nasi użytkownicy oraz zewnętrzne domeny, z których trafili oni na naszą stronę. Wykres Wykorzystanie mediów pokazuje z kolei ilości wyświetleń zamieszczonych przez nas filmów i zdjęć oraz odsłuchań opublikowanych plików audio.

Facebook Insights - aktywność użytkowników

Interakcje

Sekcja Interakcje zawiera statystyki dotyczące aktywności naszych użytkowników.

Wykres Dzienny odzew na treści pokazuje ilość kliknięć linków Lubię to przy wpisach, ilość zamieszczonych komentarzy oraz rezygnacji z subskrypcji naszej strony (czyli usunięcia naszych wpisów ze strony Aktualności, a nie usunięcia naszej strony z ulubionych).

Facebook Insights - dzienny odzew na treści

Tabela o enigmatycznym tytule Strona postów prezentuje dziesięć ostatnich wpisów na naszej stronie wraz z liczbą ich wyświetleń (zarówno na naszej stronie, jak i poza nią, na przykład na stronie Aktualności użytkownika) oraz tajemniczym wskaźnikiem Opinia. Wskaźnik ten mówi nam ile procent wyświetleń wpisu zakończyło się jakimś działaniem ze strony użytkownika – kliknięciem linku Lubię to lub zamieszczeniem komentarza. Te same informacje znajdują się pod każdym wpisem na naszej stronie i są widoczne tylko dla administratorów.

Ostatni wykres prezentuje ilości treści, jakie użytkownicy opublikowali na naszej stronie. Zawarte są na nim dane dotyczące liczby umieszczonych wpisów na tablicy, recenzji, postów oraz opublikowanych filmów. Jest też informacja o ilości wzmianek. Za wzmiankę uważa się umieszczenie linku do naszej strony w statusie lub wpisie na tablicy użytkownika.

Facebook Insights - aktywność na stronie

Facebook cały czas rozszerza możliwości statystyk Insights, ale nawet w obecnej, opisanej w powyższym artykule formie, z pewnością okażą się one wystarczające dla większości użytkowników.

Masz pytania lub wątpliwości? Odwiedź nasze forum dyskusyjne.

Bartosz Romanowski

Programista, gadżeciarz, krytyczny miłośnik produktów Apple, fan ciężkich brzmień i niepoprawny pesymista.


Komentarze


HTML CSS JavaScript PHP bazy danych MySQL Flash grafika framework hosting domeny pozycjonowanie wordpress Facebook