Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej OK, rozumiem
WebHelp.pl Blog Facebook testuje przycisk "Chcę to"

Blog

Facebook testuje przycisk "Chcę to"

Bartosz Romanowski 6 lipca 2012 komentarze ()

Tagi:e-commerce Facebook Graph API Open Graph

FacebookWygląda na to, że Facebook robi kolejne kroki w kierunku e-commerce - niejaki Tom Waddington trafił bowiem na ślady nowego przycisku "Want" (który w polskiej wersji zostanie zapewne nazwany "Chcę to") i jego powiązań z produktami oraz (co ciekawsze) zakupami. Czy już niedługo będziemy chwalić się swoim facebookowym znajomym co i gdzie właśnie kupiliśmy? Jakie możliwości da to właścicielom sklepów internetowych?

Pod koniec czerwca Waddington odkrył ślady przycisku "Want" w SDK Facebooka i zaprezentował wyświetlający go znacznik FBML (efekt jego działania jest wciąż widoczny na stronie). Oczywiście sam przycisk jeszcze nie działa i kliknięcie w niego kończy się komunikatem o błędzie. Programiści Facebooka zareagowali szybko i kod został usunięty z SDK, ale jak się okazało nie z zniknął Facebooka.

Facebook Want

Tydzień później Waddington opublikował wyniki swoich dalszych eksperymentów z przyciskiem "Want". Okazuje się, że Graph API posiada już dostępną publicznie metodę /me/wants, zwracającą produkty, które dany użytkownik "chce" (oczywiście me można zastąpić identyfikatorem użytkownika). Korzystając z tej samej metody można oznaczyć jakiś (na razie nie istniejący) produkt jako "chciany", co powoduje wygenerowanie odpowiedniego wpisu na tablicy użytkownika.

Facebook - stream z przyciskiem Want

Źródło wpisu zawiera odniesienie do ścieżki /ajax/socialcommerce, co może oznaczać, że plany Facebooka dotyczące rynku e-commerce są nieco szersze niż samo wprowadzenie przycisku "Chcę to".

Waddington wspomina również o tym, że Facebook przygotował już odpowiednie struktury danych w protokole Open Graph. Dotychczasowy obiekt typu 'product' został przemianowany na 'product old', a nowy dostał odświeżony schemat. Znacznie ciekawsza jest jednak nowa akcja product.purchased, dzięki której będzie prawdopodobnie możliwe publikowanie na tablicy użytkownika informacji o zakupach i (jak wynika ze struktury Open Graph) dotacjach. Widać również, że nowe elementy zostały przygotowane również pod kątem zakupów w grach (właściwość game_item).

Facebook już udostępnia narzędzia do konfigurowania nowej akcji, działające w sposób identyczny jak w przypadku innych wbudowanych akcji (takich jak "listen", "read" czy "watch"). Widoczne są również odpowiednie metody API, ale próba ich użycia wymaga obecności na "białej liście".

Facebook zdążył już skomentować całą sprawę. Według przedstawiciela serwisu, przez cały czas testowane są różne nowe rzeczy, ale w tym momencie nie ma żadnych planów co do wprowadzenia przycisku "Want". Trudno jednak wierzyć w tego typu zapewnienia - trochę zbyt dużo elementów nowego przycisku jest już dostępnych publicznie, aby mogły to być tylko i wyłącznie wewnętrzne testy.

Integracja stron internetowych z protokołem Open Graph z reguły się opłaca. Jak widać na przykładach takich serwisów jak Pinterest (60-procentowy wzrost liczby użytkowników z Facebooka), Fab.com (50-procentowy wzrost) czy Foodspotting (trzykrotny wzrost liczby wizyt i udostępnianych elementów), dobrze wykonana integracja może przynieść wymierne efekty. Z całą pewnością dedykowany sektorowi e-commerce przycisk "Chcę to" przyniósłby obustronne korzyści - z jednej strony nowy i wartościowy ruch z Facebooka, a z drugiej jeszcze większe przywiązanie użytkowników i właścicieli witryn do społecznościowego giganta.

Bartosz Romanowski

Programista, gadżeciarz, krytyczny miłośnik produktów Apple, fan ciężkich brzmień i niepoprawny pesymista.


Zobacz także

Komentarze

Tematy


Popularne wpisy

Autorzy bloga



HTML CSS JavaScript PHP bazy danych MySQL Flash grafika framework hosting domeny pozycjonowanie wordpress Facebook