Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej OK, rozumiem
WebHelp.pl Blog Jak wybrać hosting dla strony WWW?

Blog

Jak wybrać hosting dla strony WWW?

Bartosz Romanowski 18 marca 2013 komentarze ()

Tagi:hosting

Hosting

Wybór serwera, na którym będzie działać nasza strona, nie jest łatwy. Rynek usługi hostingowych jest zalany przez całą masę różnej wielkości firm, tak więc na brak ofert nie można narzekać. Niestety, szeroki wachlarz dostępnych usługodawców wcale nie ułatwia znalezienia usługi, która spełni nasze wymagania, będzie działać stabilnie i zapewni nam spokojny sen - szczególnie, że "największy" wcale nie musi oznaczać "najlepszy".

W niniejszym wpisie zebrałem kilka przydatnych wskazówek dotyczących wyboru serwera dla swojej pierwszej strony WWW, dzięki którym można zawęzić nieco krąg poszukiwań, a także wyeliminować z niego firmy, od których lepiej po prostu trzymać się z daleka.

Rodzaje serwerów

Firmy hostingowe oferują kilka rodzajów serwerów:

  • serwer wirtualny - serwer wydzielony na serwerze fizycznym i współdzielący z innymi serwerami wirtualnymi jego zasoby (procesor, pamięć, dyski); jest wyposażony w panel administracyjny, za pomocą którego klient w łatwy sposób może konfigurować usługi (domeny, subdomeny, konta e-mail itp.)
  • serwer VPS (Virtual Private Server) - serwer widzielony na serwerze fizycznym, ale z dostępem do systemu i możliwością dowolnej jego konfiguracji; rozwiązanie dla osób, które potrzebują na przykład nietypowego oprogramowania lub nieco większej wydajności, ale nie muszą lub nie chcą kupować serwera dedykowanego
  • serwer dedykowany - niezależny serwer (maszyna stojąca w serwerowni), przeznaczony tylko dla jednego klienta, który ma nieograniczony dostęp do systemu i jego konfiguracji

Do uruchomienia pierwszej strony (i pewnie kilku kolejnych) z powodzeniem wystarczy serwer wirtualny, którego główną zaletą jest niska cena (od kilkunastu złotych miesięcznie za porządny serwer w renomowanej firmie). Jeśli nasz serwis stanie się popularny i jego oglądalność znacznie wzrośnie, to dopiero wtedy powinniśmy brać pod uwagę zakup serwera VPS.

Darmowemu hostingowi mówimy "nie!"

Korzystanie z darmowego hostingu ma znacznie więcej wad niż zalet. Przede wszystkim każdy darmowy serwer ma swoje ograniczenia (najczęściej bardzo restrykcyjne) - w ilości wysyłanych e-maili, w generowanym przez stronę obciążeniu, w ilości użytkowników, w wielkości konta lub bazy danych. Musimy również pamiętać, że nie ma nic za darmo - udostępniane bezpłatnie serwery często umieszczają na stronach reklamy - od będących do przyjęcia linków tekstowych, przez graficzne banery, aż do skrajnie irytujących pełnoekranowych pop-upów. Na dodatek darmowe serwery są najczęściej przeciążone (a więc wolne).

W dzisiejszych czasach, gdy nie ma problemu ze znalezieniem serwera wirtualnego za dosłownie kilka złotych miesięcznie, korzystanie z darmowego hostingu mija się po prostu z celem.

Wymagania techniczne

Podstawowym kryterium, jakim musimy kierować się wybierając serwer dla swojej strony, są jej wymagania techniczne. Jeśli korzystamy z jakiegoś CMSa (WordPress, Joomla, Drupal itp.), to wymagania te znajdziemy w dokumentacji. Jeśli nie jesteśmy pewni czy dany serwer spełnia wymagania oprogramowania, z którego korzystamy, to warto przesłać pytanie do firmy hostingowej - przy okazji sprawdzimy jak szybko jej pracownicy odpowiadają na korespondencję.

Bardzo często firmy hostingowe są skłonne na życzenie klienta doinstalować jakiś brakujący moduł, tak więc zawsze warto pytać.

Jeśli znajdziemy firmę hostingową, która na swoich serwerach korzysta z bardzo starych wersji oprogramowania (na przykład PHP 4.x czy MySQL 4.x), to należy omijać ją szerokim łukiem. W tej chwili najstarszą wspieraną wersją PHP jest 5.3.x, a MySQLa - 5.5.x - i najlepiej, gdyby na serwerze były zainstalowane te (lub nowsze) wersje. Niektóre firmy dają jednak klientom możliwość opcjonalnego wyboru starszej wersji PHP - nie ma w tym oczywiście nic złego, pod warunkiem, że mamy do wyboru także bieżącą wersję interpretera.

Miejsce na dysku i limit transferu

W większości oferowanych serwerów dostępna pojemność (miejsce na dysku) jest na tyle duża, że nie musimy się nią przejmować (chyba że mamy zamiar przechowywać tam materiały wideo). Kilka GB to standard, a nietrudno znaleźć usługi oferujące 50 GB i więcej. Zdarzają się też serwery bez limitu pojemności, ale należy na nie uważać - prawie zawsze jest bowiem jakieś "ale" (na przykład ograniczona liczba plików).

Jeśli chodzi o limit transferu (ilości danych wysłanych przez nasz serwer), to w większości przypadków jest on na tyle duży, że prawdopodobnie i tak go nie wykorzystamy. Coraz więcej firm oferuje również usługi bez limitu ilości przesłanych danych - warto wziąć takie oferty pod uwagę.

Dostępność usług

Dostępność usług hostingowych to jeden z parametrów, których sprawdzenie jest bardzo trudne (jeśli nie niemożliwe), szczególnie jeśli chcemy zrobić to w czasie trwania bezpłatnego okresu próbnego (większość firm oferuje takowy). Praktycznie każda firma chwali się dostępnością na poziomie 99%, a niektóre nawet 99,9%. Oznacza to, że serwer i wszystkie powiązane z nim usługi działają przez 99% czasu - czyli (jak łatwo policzyć) w ciągu na przykład 30 dni serwer może nie działać w sumie przez nieco ponad 7 godzin.

Jeśli trafimy na firmę, która chwali się 100-procentową dostępnością usług, to możemy mieć pewność, że informacja ta nie jest prawdziwa. Na serwerach wykonywane są bowiem różnego rodzaju prace konserwacyjne, z których część wymaga restartu maszyn (co oczywiście powoduje ich niedostępność).

Kopie bezpieczeństwa

Firmy hostingowe wykonują kopie zapasowe serwerów swoich klientów w bardzo różny sposób. Niektóre robią to raz w miesiącu, inne raz w tygodniu, a jeszcze inne nawet co kilka godzin. Zwykle kopia jest wliczona w cenę usługi, ale zdarza się, że za jej wykonywanie trzeba dodatkowo zapłacić. Dlatego przed wyborem serwera warto zapoznać się z polityką tworzenia kopii bezpieczeństwa.

Niezależnie od tego jak często nasza firma hostingowa wykonuje backup, zawsze należy tworzyć własną, niezależną kopię zapasową. Tak na wszelki wypadek.

Wsparcie i pomoc techniczna

Rola firmy hostingowej nie powinna kończyć się na sprzedaniu nam usługi. Równie ważne jest wsparcie techniczne (na przykład w sprawach związanych z konfiguracją) oraz pomoc w rozwiązaniu ewentualnych problemów z naszą stroną. To kolejna kwestia, którą bardzo trudno zweryfikować w trakcie trwania okresu próbnego.

Niektóre firmy oferują również bezpłatną pomoc w przeniesieniu strony od innego usługodawcy. To bardzo dobre rozwiązanie dla mniej zaawansowanych w sprawach technicznych właścicieli witryn internetowych.

Reakcja w przypadku awarii

Nie możemy liczyć na to, że znajdziemy usługodawcę, u którego nie występują żadne awarie - to po prostu niemożliwe. Sprzęt elektroniczny ma to do siebie, że zdarza mu się zepsuć. Tak naprawdę w przypadku usług hostingowych bardziej niż częstotliwość awarii istotny jest czas reakcji i usunięcia usterki oraz ewentualna pomoc w przywróceniu naszej strony do stanu pierwotnego (jeśli przyczyną problemów było na przykład uszkodzenie dysku).

Bardzo ważne jest również informowanie klientów o wystąpieniu awarii, szacowanym czasie jej usunięcia oraz postępie prac. Nic tak nie irytuje jak konieczność dopytywania dlaczego nasza strona nie działa, kiedy zacznie znowu działać i co właściwie się dzieje. Niestety, niektóre (nawet te duże) firmy hostingowe mają w zwyczaju informowanie o usterce dopiero po jej usunięciu.

Lokalizacja serwerów

Jeśli uruchamiamy stronę w języku polskim, kierowaną głównie do mieszkańców naszego kraju, to nie ma sensu stawiać jej na serwerze znajdującym się fizycznie w USA - to oczywiste. Niemcy czy Wielka Brytania są jednak do przyjęcia ze względu na niewielką odległość. Większość firm hostingowych ma na swoich stronach informację o lokalizacji serwerowni, tak więc łatwo sprawdzić gdzie fizycznie będzie ulokowany nasz serwis.

Czego należy zdecydowanie unikać?

Zdecydowanie należy unikać firm, które nie podają na stronie swoich danych, takich jak adres siedziby, NIP, REGON czy numer telefonu. Mamy prawo znać te dane, a jeśli nie są one publicznie dostępne, to jest spora szansa, że usługodawca nie ma w ogóle zarejestrowanej działalności gospodarczej.

Osobiście radzę również wystrzegać się firm oferujących usługi hostingowe w podejrzanie niskich cenach. Często aby obniżyć koszty umieszczają one zbyt dużą liczbę klientów na jednym serwerze, co prowadzić może do jego przeciążenia, a w konsekwencji do wolnego działania usług lub ich całkowitej niedostępności.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości dotyczących wyboru usług hostingowych zapraszam do działu Hosting WWW i domeny na naszym forum dyskusyjnym.

Bartosz Romanowski

Programista, gadżeciarz, krytyczny miłośnik produktów Apple, fan ciężkich brzmień i niepoprawny pesymista.


Zobacz także

Komentarze



HTML CSS JavaScript PHP bazy danych MySQL Flash grafika framework hosting domeny pozycjonowanie wordpress Facebook