Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej OK, rozumiem
WebHelp.pl Blog Krótka relacja ze szkolenia z programowania gier w JS

Blog

Krótka relacja ze szkolenia z programowania gier w JS

Rafał Kukawski 23 lutego 2011 komentarze ()

Tagi:CSS CSS3 gry JavaScript Node.js WebSockets

W końcu udało mi się złapać oddech po bardzo intensywnych ostatnich kilku dniach. Chciałem się ze wszystkimi podzielić krótką relacją ze warsztatów, zorganizowanych przez ekipę DevMeetings.pl, na które dostałem zaproszenie.

DevMeetings

Spotkanie prowadził Marek Pawłowski, który w swojej karierze programistycznej miał swój udział (między innymi) w powstawaniu gry Tanadu. Z jego opowiadań można było usłyszeć kilka ciekawostek, z czym jego zespół musiał się zmierzyć podczas programowania wspomnianej gry. Takich opowiadań słucha się na prawdę dobrze. Szkolenie jednak nie ograniczało się do samych opowiadań i suchej teorii. Wręcz przeciwnie, wszyscy uczestnicy brali czynny udział w spotkaniu.

Po krótkim wstępie teoretycznym, uczestnicy dostali pierwsze zadanie - napisanie front-endu gry Mortal Kombat. Do wyboru były różne podejścia, zarówno te oldschoolowe (ręczne tworzenie animacji z użyciem timerów JavaScriptowych) jak i te dostępne w nowoczesnych przeglądarkach (transformacje i animacje CSS) oraz kilka rozwiązań hybrydowych (połączenie obydwu technik - co miało zagwarantować działanie w większym gronie przeglądarek, czy nawet użycie elementu canvas). Najbardziej kuszące okazało się użycie CSSowych bajerów. Trudno się dziwić temu wyborowi, ponieważ prostota składni CSSa w połączeniu z coraz większymi możliwościami arkuszy ułatwia implementację, bo cała obsługa animacji zostaje zrzucona na przeglądarkę. Sama logika aplikacji oczywiście została zaimplementowana w JavaScript w oparciu o wzorzec MVC, który zaproponował prowadzący warsztat. Oczywiście nic nie stało na przeszkodzie, żeby przedstawić własny pomysł na realizację zadania. Rezultatem pierwszego dnia była funkcjonalność sterowania graczem, m.in. poruszanie się po arenie.

Pierwszy dzień oznaczał sporo zabawy, ale najbardziej oczekiwałem drugiego dnia, kiedy zajęliśmy się tworzeniem gry multi-playerowej z użyciem serwera Node.js i połączeń socketowych. Oprócz samej komunikacji klient-serwer do zrobienia zostały takie funkcje jak wykrywanie kolizji, żeby możliwe było zadawanie obrażeń przeciwnikowi. Naprawdę fajnie było zobaczyć pod koniec spotkania własną grę, do której mogli dołączyć pozostali uczestnicy spotkania. Tak na marginesie, Node.js zdobywa coraz większą popularność, dlatego warto się z nim zapoznać.

Z negatywnych doświadczeń można wymienić problemy z połączeniem internetowym oraz dostępem do repozytorium Git. Organizatorzy obiecali poprawę w tej kwestii. Myślę jednak, że można im to wybaczyć, ponieważ tego typu wpadki techniczne są stałym elementem różnych spotkań, czy to małych meetingów czy dużych konferencji w stylu JSConf. Po prostu złośliwości rzeczy martwych nie da się uniknąć.

Ze swojej strony polecam warsztaty z serii DevMeetings. Można całkiem miło spędzić weekend. Ostatni meeting z serii programowania gier w JS odbędzie się w Gdańsku 5-6 marca. Oprócz tego można się jeszcze zapisać na warsztat z programowania dla urządzeń mobilnych w JS, który odbędzie się w Gliwicach 26-27 marca.

Rafał Kukawski

Programista, webmaster. Szczególnie upodobał sobie JavaScript i technologie klienckie, choć strona serwera i bazy danych nie stanowią tajemnicy. Tworzy też aplikacje na urządzenia mobilne. kukawski.pl.


Zobacz także

Komentarze

Tematy


Popularne wpisy

Autorzy bloga



HTML CSS JavaScript PHP bazy danych MySQL Flash grafika framework hosting domeny pozycjonowanie wordpress Facebook